Statiegeld op petflessen

Vanaf 1 juli 2021 wordt in Nederland op kleine plastic flessen (petflessen) statiegeld ingevoerd. Deze verplichting geldt ook voor sportverenigingen/sportkantines zoals TVNV. Dat betekent dat je vanaf 1 juli 0,15 cent meer betaalt voor je water of sportdrankje in een plasticflesje. Je herkent kleine plastic flessen met statiegeld aan het statiegeldlogo op het etiket.

Flesjes inleveren

Wil je het statiegeld terug ontvangen dan kun je het flesje inleveren bij de supermarkt. Bij TVNV kun je geen statiegeld terugkrijgen. Wel komt er op onze club een apart inzamelingspunt waar je je flesje kunt doneren. Het flesje wordt dan apart ingezameld, opgehaald en hergebruikt. Dat is niet alleen beter voor het milieu maar ook beter voor de club daar deze het statiegeld ontvangt. Bij het inleveren is het belangrijk dat de barcode goed te scannen, de fles onbeschadigd en in zijn originele vorm is.

Lang verhaal kort: jij gaat meer betalen maar dat is beter voor het milieu en de club.

Statiegeld Nederland
Statiegeld op kleine plastic flesjes voor minder zwerfafval (Rijksoverheid)