Wanneer de baan af bij regen

Het overkomt ons allemaal wel een keer. Je staat op de baan en het begint zachtjes te regenen. Het miezert, je speelt nog even door. Maar wanneer moet je nu stoppen? Wanneer wordt het voor jou gevaarlijk of beschadig je de baan? En moet je wel of niet de baan slepen? We helpen je met onderstaande uitleg: ‘wat te doen bij regen’.

Wanneer stoppen met tennissen bij regen

De algemene regel is stop met tennissen bij doorgaande regen. Aan onderstaande kenmerken kun je zien wanneer je moet stoppen met tennissen. Je verlaat de baan zonder te slepen.

• Toplaag begint te glimmen
  • Toplaag wordt zacht en modderig
  • Losse korrels gravel rollen niet meer en blijven plakken
  • Donkere plekken op de baan
  • Begin van plasvorming

Wanneer je ondanks deze kenmerken doorspeelt, kun je de baan beschadigen en/of uitglijden en een blessure oplopen.

Wanneer kun je weer de baan op

Onze gravelbanen hebben een goede drainage en drogen redelijk snel. Dat wil niet zeggen dat de banen dan direct bespeelbaar zijn. Wacht ten minste 45 minuten tot een uur ook al ziet de baan er droog uit. De toplaag kan er droog uitzien, de laag eronder heeft langer de tijd nodig om te drogen.

Een controle is eenvoudig uit te voeren door de toplaag met de schoen te verschuiven. Wanneer deze vastplakt en niet ‘rolt’ kan er nog niet gespeeld worden. Mocht de toplaag verschuiven, maar de laag eronder is ook nog duidelijk zacht en modderig dan kan er ook nog niet gespeeld worden.

Bij twijfel altijd eerst even navraag doen bij onze groundsman Albert of bij iemand van het bestuur.