Oud papier ophalen in 2021 | De 1e keer

Vrijwilligers van Tennisvereniging Nieuw-Vennep halen samen met vrijwilligers van MHC De Kikkers, SV DIOS en FC VVC het oud papier in Nieuw-Vennep op. Vanaf 1 januari 2021 is de ophaal frequentie naar 1x per maand gegaan. Zouden de Nieuw-Vennepers hun oud papier wel zo lang willen bewaren? Dat was de grote vraag van Kees Bus, een van de drijvende krachten achter deze Gezamenlijke Oud Papier Acties (GOPA). Hieronder doet Kees verslag van de eerste keer oud papier lopen in 2021 waar Lex Parree en Edwin Bus namens onze club acte de presence hebben gegeven. Dank mannen!

“Er was vooraf wel enige spanning bij het bestuur en de chauffeurs van de GOPA, hoeveel zou er in deze eerste week van 2021 worden opgehaald aan oud papier. Zou onze oproep in het Witte weekblad en op facebook gelezen zijn om het oud papier wat langer vast te houden, nu we nog maar 1x in de maand in het oude dorp komen en 1x in Getsewoud. De eerste grote verandering was wel dat we nu met 6 vrachtwagens rijden in plaats van 5 wagens. Er zijn 12 ophalers per keer nodig tegen vroeger 10 ophalers per keer. Dit omdat wij hopen dat er meer papier opgehaald wordt en dat anders de ophalers veel te lang bezig zijn. Wij hebben de rayons aangepast, dit heeft wel wat tot problemen geleid, later meer hierover.

34.000 kilo opgehaald

De opbrengst afgelopen zaterdag 9 januari was 34.000 kg. Dit is ruim 6.000 kg minder dan als wij 2x in de maand lopen.  Op zich zijn we hier niet ontevreden over. We waren toch iets later dan gepland klaar met lopen. Normaal ben je om 13.00 uur klaar, nu was dit 13.30 uur.

Nieuwe wijkindeling is even wennen

Omdat de rayons nu anders zijn ingedeeld moesten de chauffeurs hier ook aan wennen. Vooraf had een ieder een routekaart ontvangen hoe men moest rijden. Helaas ging dit niet helemaal goed. Nadat de chauffeurs al weer terug bij Nijssen waren kregen we een bericht van de bewoners van Zwattingburen dat daar nog niets was opgehaald. Dit hebben we alsnog gedaan. Veel later in de middag kregen we een verontrustend bericht dat de hoek bij het Van Haeringenplantsoen en de Spoorstraat en een gedeelte van de Venneperstraat nog niet waren gedaan.  Ook dit is nog opgelost, al waren er wel al mensen die hun oud papier al weer naar binnen hadden gehaald en nu weer gauw naar buiten kwamen. Dit zijn kinderziektes en we hopen maar dat het de volgende keer goed gaat.

Wij hopen dat onze leden het papier wat langer vasthouden, zodat wij het nu 1x per maand mee kunnen nemen. Het is voor de vereniging een onmisbare inkomstenbron vooral in deze moeilijke financiële tijden voor de verenigingen.

Kees Bus