Voorzitter Rogier en HOT 2017

Dit jaar is het alweer de 49e editie van ons Open Toernooi wat voelt als een soort pre-olympisch jaar, omdat volgend jaar voor de club en het toernooi zo’n bijzonder jaar wordt. Dan vieren we ons 50-jarig (!) bestaan. Even zo lang is ons open toernooi een begrip in de regio, maar ook daarbuiten en we zijn trots dat we jaarlijks zo veel gasten mogen ontvangen.

Ramenlappen en toilettenschrobben

Terwijl ik dit schrijf, zijn veel vrijwilligers druk bezig met allerlei voorbereidingen. Uiteraard de toernooicommissie zelf, maar ook de nieuwe pachters voor wie deze toernooiweek natuurlijk een hele belangrijke is. Verder noem ik de accommodatiecommissie die samen met ons aller Albert Lunenborg weer zorgt dat de banen in optimale conditie zijn. Maar heel speciaal vind ik het om te zien dat leden spontaan meehelpen de kleedkamers op te pimpen, de toiletten te schrobben en de ramen te lappen. En niet te vergeten onze ‘groene dames’ die het park voorzien van planten en bloemen.

Grootste sport vanaf 35+

We willen het onze gasten zo veel mogelijk naar de zin maken, zodat men zich welkom voelt en op en naast de baan. Maar uiteindelijk gaat het om de basis en dat is tennis. Op ieder niveau hopen we weer veel spannende en sportieve wedstrijden te zien. Onze mooie sport mag dan wat aan leden aantallen teruglopen landelijk gezien, maar vanaf 35+ zijn ‘we’ verreweg de grootste sport in Nederland. Zelf hoop ik en verwacht ik dat traditionele sporten als tennis in de komende jaren weer de interesse bij kinderen zal wekken.

HOT en Jan Siemerink en Brenda Schulz

Belangrijk in dat proces is dat we in Nederland weer eens een boegbeeld hebben, zoals Krajicek dat bij uitstek was, maar ook Jan Siemerink en Brenda Schultz die in hun jonge jaren ook meerdere keren aan ons Open Toernooi hebben deelgenomen.

Wie weet, kan onze eigen Kim Hansen in die voetsporen treden, maar wellicht ook Venneper Tallon Griekspoor, ook al een oud deelnemer van het HOT, die zelfs al een Davis Cup-ervaring rijk is. Inspiratie genoeg zou ik zeggen voor de jeugd om te gaan tennissen. En als je de absolute top niet haalt, maar gewoon geniet van je sport heb je de rest van je tennisleven nog de regionale toernooien waar het HOT er 1 van is.

Leidse masters vanaf 18 september

Voor diegenen die op hun niveau er alles uit willen halen en zich wellicht kwalificeren voor de Leidse Masters (Nieuw-Vennep behoort met tennis tot het district Leiden) kan dan in september weer op onze banen terecht. Gedurende week 38 (18 t/m 24 september) zijn wij gastheer voor de Leidse Masters en ook gedurende die week is iedereen welkom om ons park te bezoeken om te kijken wie in de categorieën 2 t/m 9 de besten zijn van dit lopende seizoen.

Namens het Bestuur en de Werkgroepen wens ik iedere deelnemer, toeschouwer, organisatie en overige participanten een heel plezierige en gezellige toernooiweek toe!

Rogier Liefbroer