Padel en pickleball. Hoe zo dan?

Eind september heb je als lid van tennisvereniging Nieuw-Vennep een mail ontvangen over het plan om drie padel en drie pickleball banen te realiseren op de plek waar nu de banen 7 en 8 liggen. De padelwerkgroep bestaande uit Bart de Wit, Lex Parrée, Xander Groenewegen en Frank van Herpen werken de komende weken aan een voorstel welke aan de leden van de vereniging zal worden voorgelegd tijdens een bijzondere algemene ledenvergadering (BALV) in november. Reden genoeg om met Frank van Herpen, voorzitter van onze vereniging, in gesprek te gaan en hem de ‘hoe-zo-dan-vraag’ voor te leggen.

Hoe zo dan?

‘Hoewel we de afgelopen jaren de boel financieel goed op orde hebben gebracht, moeten we als vereniging en zeker als bestuur vooruit kijken. Feit is dat we ondanks meerdere acties om nieuwe leden te werven een te laag ledenaantal (momenteel 340) hebben voor het aantal banen (10). Daarbij zijn er de komende jaren grotere uitgaven te verwachten omdat onze gravelbanen aan vervanging toe zijn. Het is dankzij onze groundsman Albert dat de banen er nog zo goed bij liggen maar we weten dat ze een keer vervangen moeten worden.’ Aldus Frank van Herpen, voorzitter TVNV. ‘Er is veel vraag naar het populaire padel en veel tennisverenigingen maken een kleine of grotere stap richting een racketclub waar naast tennis ook padel gespeeld kan worden. Als bestuur zien we dat als een noodzakelijke stap om het voortbestaan van de vereniging te waarborgen.’ Noodzakelijk zelfs? ‘Ja, dat klopt. Het aantal jeugdleden is zeer klein en de gemiddelde leeftijd van onze leden stijgt. Op termijn is dat niet houdbaar. Dat gecombineerd met de forse onderhoudsuitgaven komende jaren maakt het noodzakelijk nu in actie te komen.’

Pickleball?

‘Ja pickleball. Dat past goed qua oppervlakte samen met drie padelbanen die nu in het plan staan. Daarnaast is het een manier om ons te onderscheiden van andere verenigingen die deze sport (nog) niet massaal hebben omarmd zoals dat met padel het geval is.‘ Pickleball wat is dat eigenlijk? ‘Ik vind het veel op padel lijken zonder de glazenwanden. Bij de KNLTB wordt het beschreven als een mix van badminton, tafeltennis en tennis. Een sport die in de Verenigde Staten en Canada enorm aan populariteit heeft gewonnen.

Er zullen ongetwijfeld leden enthousiast zijn en er zullen ook leden zijn die sceptisch staan tegen over deze plannen. Wat kun je deze laatste groep meegeven? ‘Ik kan mij goed voorstellen dat niet iedereen staat te springen van blijdschap. Ook ik zelf best aan het idee wennen. Zelf doe ik niets liever dan op het gravel een mooie slicebal slaan, maar ik ben mij er ook steeds meer bewust van dat het hier gaat om het voortbestaan van onze vereniging. En dan gaat het algemeen belang voor wat je er zelf persoonlijk van vindt.’

In oktober ontvang je als lid van TVNV een uitnodiging voor de bijzondere algemene ledenvergadering.

Meer over pickleball (KNLTB)
Meer over padel (KNLTB)

1 gedachte over “Padel en pickleball. Hoe zo dan?”

1. Hoi Frank,

Wat fijn om te vernemen dat je voorzitter bent geworden bij TVNV. Weet zeker dat dit een positieve bijdrage gaat leveren aan vereniging.
    In het artikel heb je perfect verwoord het belang van verandering. Een goed initiatief van jullie om zowel Padel als Pickelball binnen de club de gaan omarmen.

Idee: Betrek in bovenstaande plannen wellicht ook baan 4 in de tennishal en maak daarbij gebruik van het netwerk van Arco Koot.

Heel veel succes met alles.

Marcel van der vight

Beantwoorden