De 5 meest gestelde vragen over de competitie

De KNLTB krijgt wekelijks veel vragen van spelers over o.a. de regels omtrent invallen, het uitstellen/inhalen van een competitiedag en de mogelijkheid voor het corrigeren. Hieronder een overzicht van de 5 meest gestelde vragen bij de KNLTB over de competitie.

1. Uitstel van Competitiewedstrijden
Volgens artikel 26 van het Competitiereglement 2018 moet een competitiewedstrijd in zijn geheel worden gespeeld op de datum die in het competitieprogramma vermeld staat.

Eerder spelen is altijd toegestaan. Als beide aanvoerders hierover overeenstemming bereiken, is de overeengekomen datum de officiële speeldatum geworden (met alle consequenties voor niet op komen dagen e.d. die hieruit kunnen voortvloeien). Dit heeft als gevolg, dat als de wedstrijd op de onderling overeengekomen datum niet wordt gespeeld, of moet worden gestaakt wegens weersomstandigheden, deze wedstrijd alsnog uiterlijk moet worden gespeeld op de oorspronkelijke speeldatum volgens het wedstrijdprogramma.

Het Competitiereglement bepaalt dat je wedstrijden niet mag uitstellen wegens verhindering als vakantie, ziekte of blessures van spelers. In zulke gevallen zal men invallers moeten regelen.

2. Uitstel van jeugdcompetitiewedstrijden
Net als in voorgaande jaren is het wel mogelijk om jeugdcompetitiewedstrijden uit te stellen. Dit betekent dat alleen wedstrijden in de jeugdcompetities in onderling overleg met de tegenstander mogen worden uitgesteld naar een latere datum, op voorwaarde dat:

• de wedstrijd wordt vastgesteld op een andere dan één van de officiële inhaaldata, én
  • de wedstrijd uiterlijk voor de laatste (= zevende) speeldag van de competitie wordt gespeeld.

Bekijk het competitiereglement

3. Nieuw: Melding uitslagen invoeren voor captains
Op de dag van de wedstrijd ziet de captain van het thuisspelende team – als hij/zij tenminste is ingelogd – op zijn Homepage in mijnknltb.toernooi.nl een nieuw bericht: ‘Jouw team speelt vandaag…’. Deze blauwe melding is een reminder voor het tijdig invoeren van de uitslagen. De melding blijft 24 uur na de speeldag zichtbaar met een directe link naar ‘Uitslagen invullen’ en verdwijnt zodra de uitslagen zijn verwerkt. Als de uitslagen te laat zijn ingevoerd, zie je een oranje waarschuwing. Geef uitslagen dan zo snel mogelijk door. Spelers vinden het namelijk prettig om – liefst op de speeldag zelf – de uitslagen, punten en standen te bekijken.

Uitslagen invoeren

4. Invallen bij een ander competitieteam
Wanneer mag je nou precies invallen bij een ander team van jouw vereniging? We hebben alle feiten over invallen tijdens de competitie hieronder voor je op een rijtje gezet. Hier vind je tevens een aantal voorbeelden uitgelegd.

Regels omtrent invallen: de feiten op een rij

5. Het corrigeren van uitslagen

Als een aanvoerder/uitslagengedelegeerde een fout heeft gemaakt tijdens het invoeren van de competitie-uitslagen, moet hij/zij zo snel mogelijk contact opnemen met de verenigingscompetitieleider (VCL). De VCL kan namelijk uiterlijk 7 dagen na de betreffende speeldag zelf competitie-uitslagen nog corrigeren. Dit heeft als voordeel dat een fout ingevoerde uitslag niet doorwerkt in de berekening van de partijresultaten op de volgende speeldag.

Corrigeren van uitslagen